Denne hjemmeside benytter cookies
Vi bruger cookies for at kunne tilbyde den bedste brugeroplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden går vi ud fra, at du accepterer brugen af cookies.
x

Når mørket kommer, forsvinder forsvaret.

fredag 11. december 2020
Når børn begår selvmord

Tankemylder, uro og bekymringer!

Klokken er død nat. Du ligger og vender og drejer dig. Du ser hvad klokken er, du vender dig igen og kigger på klokken igen. Det er mørkt udenfor, og det hele føles håbløst og som om, at katestoferne venter lige om 3 sekunder.

 

Genkendeligt?

 

Så er du bare et menneske!

Om natten fordufter de psykiske forsvar, og det hele kan gå mere "rent ind" - alle har prøvet det. Nogen plages mere af det end andre. 

Det er SÅ hårdt, når det er sådan. Jeg kender bestemt til dét med at sove meget let. Jeg vågner typisk ved mindste lyd eller bevægelse. Det betyder også, at jeg i mange år har "døjet" med afbrudt søvn, og levet med det som et fakta i mit iiv. I perioder kan jeg sove rigtig godt, og andre perioder virkelig dårligt. Der er ikke altid et mønster i hverken det ene eller det andet.

Jeg har accepteret det som et livsvikår, og så indimellem så bliver jeg SÅ frustreret. Måske kan du kende det?

 

Det her gør jeg.

Jeg tager Melatonin i perioder. Forhør dig med din egen læge, hvis du har lyst til at prøve det. For mig er det en stor hjælp. Her i Norge kan det købes på apoteket, uden recept. Det er ikke muligt i Danmark, endnu (hvilket jeg for iøvrigt ikke helt forstår)... Nå, men anyways - heroppe tager jeg det som et depot, som bliver udløst henover natten, og det er virkelig en god støtte.

Jeg står op, hvis jeg oplever, at jeg vender og drejer mig mange gange. Så gør jeg noget (går på toilettet, tager et glas vand, tager noget frisk luft) og så prøver jeg at gå i seng igen.

 

Jeg forsøger at have god søvnhygiejne. Med søvn hygieje mener jeg:

  • Lukke ned for skærm i god tid inden sengetid.
  • Læse i en bog, når jeg kommer i seng (fremfor skærm)
  • Hvis der er tanker, som fylder meget, så tænker jeg dem enten til ende eller skriver dem ned. Hvis der kommer en katestrofetanke før sengetid (ja, i det hele taget!), så prøver jeg at spørge mig selv: Hvad kunne være en alternativ tanke til denne katestrofetanke?

 

Hvis du lytter til podcasts, så kan jeg anbefale:

"Brinkmanns briks" og finde episoden, som hedder "Søvn" - den er virkelig god, synes jeg. Den giver nogle fine indsigter i søvnens anatomi og afliver nogle myter, som jeg ihvertfald blev overrasket over. Fx.: Er sammenhængende søvn bidende nødvendigt?

 

Hav dig en skøn lørdag.

Her er det sidste weekend i nord. Himlen er helt krystalblå, og luften er frostklar, så når Mads & Monopolet er slut, så skal der vandres i fjeldet.

 

Kærlig hilsen

Camilla.

 

 

 

 

 

Psykolog Camilla

Kontakt

Tlf. 50 46 14 95
Send besked