Denne hjemmeside benytter cookies
Vi bruger cookies for at kunne tilbyde den bedste brugeroplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden går vi ud fra, at du accepterer brugen af cookies.
x

Hvad kan du gøre, når de negative tanker tager over?

fredag 20. februar 2015
Jeg har tit hørt mig selv sige ...

"Åh, hvorfor sagde jeg også det - hvad tænker de nu om mig?"... Kender du den dræbende dialog, som virkelig kan dræne dig for energi? JEG GØR! For søren, hvor jeg kender den. Jeg er efterhånden blevet bedre og bedre venner med den, men den kan sagtens stikke sit grimme fjæs frem.

Vi har dagligt rigtig mange tanker. Virkelig mange. Nogen mener, at vi har over 60.000 af dem. Det er virkelig, virkelig mange. Nogle af dem bemærker du slet ikke, men andre kan virkelig sætte sig fast. Især når der er en vurdering af DIG selv, som en del af ligningen. Nogle gange kan det være nemt nok at ryste det af sig, men andre gange kan det hænge fast. Det kan endda udvikle sig i en meget negativ retning og blive til decideret angst, også kaldet for: Social fobi. Symptomer på social fobi er blandet andet; En decideret angst for at tale, når der er andre i rummet, fordi der er en uhensigtsmæssig vurdering af sig selv i det. Fordi man bliver bange for at opføre sig pinligt eller blive kritiseret for det, man siger. Social fobi er invaliderende, fordi det faktisk kan resultere i en helt ufrivillig social tilbagetrækning. 

Det er ikke dén form for angst, jeg taler om i dag. Det er mere den, for mange, velkendte kritiserende dialog. Den er dog ikke kommet derud, hvor der er en decideret angst tilstede.

Jeg er efterhånden ret scenevant. Jeg holder masser af foredrag, rundt omkring i landet. Men jeg kan altid mærke de våde håndflader og genkende de vilde sommerfugle i maven, inden jeg går på scenen. Det er blevet okay at være med. Det skal jo være der, for faen! Det er jo også med til, at jeg lige "opper" mig og leverer varen 100 %, hver gang. 

I går skulle jeg holde mit allerførste online foredrag (Webinar), og der var rigtig mange tilmeldte. Jeg blev virkelig nervøs. Jeg kludrede lidt i manuskriptet i starten, men jeg blev også hurtigt "tændt" og passioneret. De 90 min. løb afsted og feedbacken var helt vild skøn. Jeg har i dag lidt "tømmermænd". Det føles lidt som om, at jeg har været til fest det meste af natten. 

I dag har jeg pause. Hjemme. Det var faktisk ikke planlagt, men lige nu kan jeg mærke at det er så fint. Jeg er blevet meget bedre til at indlægge pauser efter, at jeg har været på scenen. Og endnu bedre til at være mere omsorgsfuld i den meget strenge dialog, der kan opstå. Virkelig være med, at jeg altid gør det ypperste for at levere. Glemmer jeg noget? Ja, for faen. Kludre jeg også i det? Ja, for søren. Men det kan faktisk også være noget af det, der gør det hele lidt mere levende og mere MIG. 

Så et par tips herfra:

Sørg for pauser til dig selv, når du begynder at gå ud af den meget negative linje i hovedet. Prøv at sig til dig selv, at du altid gør det bedste, du kan. Skift fokus og sæt lys på omsorgsfuldheden overfor dig selv. Gør noget rart - sæt dig i sofaen med en kop rart og et tæppe rundt om dig. Tag en lur eller gå en lang tur og bliv luftet. 

Det er den slags ting, som hjælper mig. Lige med det samme. 

I dag går jeg og smiler. Gjorde det sgu. Turde gå online, selv teknik BESTEMT ikke er min stærke side. Husk, at selvom du bliver bange, så GJORDE du det det. Det er det, der er forskellen på succes og ikke succes. For hvis du aldrig prøver, så udelukker du også at det måske kunne blive en succesfuld oplevelse.

 

Psykolog Camilla

Kontakt

Tlf. 50 46 14 95
Send besked