Denne hjemmeside benytter cookies
Vi bruger cookies for at kunne tilbyde den bedste brugeroplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden går vi ud fra, at du accepterer brugen af cookies.
x

Børn og unge er ikke problemet. De viser problemet.

tirsdag 15. januar 2019
web (8)

Nej, jeg er ikke optaget af diagnoser.

Bogstaver er ikke vigtige for mig. Jeg er derimod optaget af, at børn og unge skal trives i vores samfund, og i særdeleshed i vores folkeskole. Vi skal danne dem til være en del af dette fantastiske samfund, som vi har. Vi skal danne nogle nysgerrige, dedikerede og ikke mindst omsorgsfulde unge mennesker. De er vores fremtid. 

Jeg synes ikke, at vi lykkes med det, som vi kunne. Vi har alle muligheder, vi er et rigt samfund og vi kan gøre det bedre. Det skrev jeg lidt om i går på bloggen, og du kan læse med her, hvis du lyster:

Danske børn skal trives i skolen, andet er ikke rimeligt.

Måske har du lyst til at kommentere på blogindlægget, hvis det vækker noget i dig. Det blev delt masser af gange i går. Det var fedt at se, at det blev læst og taget stilling til. Det er jo et sårbart emne. Jeg er ikke ude på at pege fingre, men jeg vil gerne understege alvoren i det, som jeg ser lige nu hos vores børn. Vores fremtidige generation. De skal have de bedste betingelser, og faktisk kan det gøres med relativt få midler. Jeg har skitset også nogle forslag i mit indlæg. 

 

Aldrig har flere børn og unge fået diagnoser.

Det kan man jo være mere eller mindre enig i, om er rimeligt. Jeg er bestemt IKKE diagnoseforskrækket. Der er bare andet, og mere, som er vigtigt for mig. 

Dét, der er vigtigt for mig, det er blandt andet:

Hvad inviterer barnet til via sin adfærd? 

Altings betydning - hvilket system er barnet/den unge en del af?

Hvad fortæller barnet med alt det måske ikke italesætter direkte? 

Hvad er det, vi voksne skal forstå? 

Hvad er det barnet/den unge er en del af? 

Hvilke modpoler er der til stede i livet hos barnet?

Dét at have øje på noget andet, giver mulighed for bevægelse.

Hvor er der noget, vi ikke ved endnu? Vi skal på udkig efter det uanede.

Hvordan er denne adfærd blevet den bedste, lige nu.

Alting er øjebliksbilleder, derfor er jeg optaget af håb og drømme for fremtiden.

 

... Blandt andre ting...

 

Personlig udviklingsarbejde er ikke et individuelt anliggende.

Det er et anliggende, som ligger i konteksten. Det vil også sige, at familien altid spiller en stor rolle i mit arbejde. Familien er meget med inde over mine undersøgelser. Vi har fælles samtaler flere gange i løbet af forløbet. Jeg ser også barnet/den unge selv. Men jeg har altid respekt for, at forældrene jo trods alt er dem, som ved en hel masse vigtigt - og dem som kender deres børn aller, allerbedst. 

Jeg er ikke ekspert. Jeg ved bare noget om noget, som kan blive afgørende og få vigtig betydning.

Al adfærd og alle symptomer er kommunikation, og ligeledes invitationer til omgivelserne til at forstå, hvad der sker i barnets liv, som gør noget besværligt, lige nu. Symptomer må altid forståes som udtryk for bedst mulige overlevelsesstrategier. 

Den største alvor inviterer til de mest omfattende forandrings-og udviklingsprocesser på tværs. Derfor deltager jeg også ofte i møder på skoler og i institutioner. Alle aktører er vigtige i et barns liv, og der er intet, som kan stå alene.

Mindfulness som en del af løsningen.

Jeg får ofte henvendelser på emnet: Mindfulness og Mindfulness for børn & unge. 

Jeg har, dags dato, 5 foredrag i kalenderen, bare på denne side af sommer. Det er foredrag forskellige steder, indenfor forskellige brancher, men interessen for emnet nu er blevet så stort, at de gerne vil inspireres til mere nærvær, ro og fordybelse.

Det gør mig glad og forhåbningsfuld for fremtiden.

Jeg oplever en stigende interesse i klinikken også.

Jeg har nu lavet Mindfulness med børn og unge mennesker i over 7 år. Jeg har haft over 130 familier igennem mit unikke mindfulnessforløb - og.... Det virker! Ganske få gange har jeg måtte henvise videre på grund af mistanke om om der kunne ligge en diagnose bag. Det kan tælles på én hånd. 

Mindfulness betyder nærvær. No more no less. Vi skal ikke gøre det mere kompliceret end som så. Men der er en masse, som man skal vide omkring det, og hvad man sætter gang i, når man laver det med børn & unge. Derfor bliver jeg også meget glad og taknemmelig, når jeg oplever en stigende interesse for min uddannelse i at lave Mindfulness med børn & unge. Bare i går var der to opkald med spørgsmål fra en skoleleder og fra en helt almindelig forælder (som du og jeg) vedr. uddannelsen. Jeg tror, at mange er ved at få øjnene op for, at nærværet og fordybelsen er vigtig og betydningsfuld. Vi skal have mere af det. Vi mangler det. 

Uddannelsen er for alle med interesse for nærvær. Måske som en personlig udviklingsrejse eller som et aktiv ind i arbejdet med børn & unge. 

Du kan læse meget mere om det hele her:

Danmarks bedste uddannelse - hold 5. 

 

Jeg er SÅ glad for at du læser med. Efterlad gerne en kommentar, giv et like eller del artiklen her. Det når bredere ud, når vi står sammen - i en intention omkring mere trivsel hos børn og unge. Tjaaaaa.... Mere trivsel i samfundet, sådan helt overordnet.

 

God tirsdag.

 

Kærlig hilsen

Camilla.

Psykolog Camilla

Kontakt

Tlf. 50 46 14 95
Send besked