Denne hjemmeside benytter cookies
Vi bruger cookies for at kunne tilbyde den bedste brugeroplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden går vi ud fra, at du accepterer brugen af cookies.
x

Når vi ikke vil mærke...

fredag 24. januar 2014
Go with the flow

Når vi ikke vil mærke os selv, så gør vi ubevidst noget, for at fjerne os fra det, vi mærker. Hvis det vi mærker vel og mærke giver sommerfugle i maven - på den knap så fede måde.

For eksempel, hvis du ikke vil mærke, at du faktisk er hamrende træt. Enten fordi du sover dårligt, er stresset, presset på job eller noget fjerde, men i stedet løber febrilsk videre, fordi du ikke kan/tør/vil spørge dig selv, hvad det egentlig handler om, det her "hamsterhjuls-renderi"

Vi får fine spejle på vores adfærd konstant. Et spejl kan f.eks. være dine børn, eller andre i dine omgivelser. Måske siger de, at du er sur. Måske begynder de hurtigere at græde, fordi de er bange for, hvornår du farer op igen. Måske gider de faktisk ikke rigtig være sammen med dig, fordi de kan mærke, at du ikke er der alligevel. Måske undrer din mand/kone sig over, at du ikke har lyst til sex mere. Måske kan du mærke, at gråden er mere nærværende end nogensinde før. Du kan selv prøve at sætte dig selv ind i ligningen her.

Så spejlet kan altså være et direkte verbalt ét, eller det kan være ét, hvor andre ændre adfærd overfor dig. 

Pointen er, at få stoppet op. Mærket efter. Hvad er vigtigst? Hvordan kan du justere kursen? Andre kan ikke gøre det for dig. I stedet skal vi tage ansvar for det, vi mærker, og handle derefter. Ellers vil vi ende med at være ofre i vores eget liv, og det er et enormt smertefuldt sted at være. 

Det er min erfaring, at dette kræver øvelse. Så prøv at øv dig på:

  • Trække vejret dybt ned i maven flere gange om dagen. Helt ned, så maven puster sig op - på den måde skaber du kontakt til fornemmelserne inde i dig.
  • Spørg dig selv: Hvad vil tjene mig bedst lige nu? Er det f.eks. eftermiddagskagen eller en mundfuld frisk luft?
  • Tillad dig selv, at sige nej til andre for en stund for at sige ja til dig selv. Så mærk efter om du faktisk orker festen på lørdag, eller om en aftale med din sofa var et bedre valg. Lige denne gang.
  • Få en hjælper på banen, hvis du ikke kan overskue det her selv.

 

Prøv at start der...

God weekend.

Kærlig hilsen
Camilla.

 

Psykolog Camilla

Kontakt

Tlf. 50 46 14 95
Send besked